מתי חיקוי נבחר או לא? מתי אנחנו כן מעריכים גם את מה שלא מקורי בעצם? // יסוד, אמבד אורפז ימין, 2023

איפשהו בין המקורי לחיקוי.

אתמול קניתי אדמה חדשה ושתלתי כל מיני עניינימים, בתוך כמה מהצמחים שהעברתי צמחו עשבים שוטים ותהיתי אם להעיף אותם… למה הם לא או כן? כי במקביל לעציצים ולשוטים כבר כמה שבועות מתהלכת בי השאלה ״מה זה חיקוי?״.

זתומרת, יש דברים שהם ״לא המקורי״ ועדיין יש בהם איזה עניין. למשל, יש דברים שנרצה לקנות בביוטיקר ולא בסופרפארם- אבל גם לא ממישהו ברחוב. כנ״ל למקסטוק או לעוד מקומות שהם מותג שמתעסק ב״אני לא המקור״.

מתי חיקוי נבחר או לא? מתי אנחנו כן מעריכים גם את מה שלא מקורי בעצם? // יסוד, אמבד אורפז ימין, 2023
מתי משהו בנו נדלק אם זה לא המקורי? // יסוד, צילום עצמי, 2023

המחשבה הזאת התחילה להתפתח בהליכה שעשיתי באחת השבתות, בין בהייה ברכבים חונים קלטתי שאין שום רכב שהוא לא ממותג. שגם אם המותג ״לא נחשב״ יש לו סמל.

משם לשם, היה סשן ייעוץ שהעברתי ובו שמנו לב שגם כוס זכוכית שתימכר בחנויות לא הכי ביג, צריכה זיהוי של ״המקורי״/ ״עבודת יד״ כדי להיות נחשקת. כדי להיבחר.

מסביב לאורגינל יש הבדלים וקצוות.

עירבוב המחשבות האלו הביא אותי לתהות מה גורם לנו להרגיש ״זה החיקוי״ או ״לא המקורי בדיוק״, לעומת ״אני לא מתקרב בכלל״.

בסוף אנחנו רוצים כל דבר בעטיפה מסויימת שנעימה לנו. אפילו כשאנחנו קונים צנצנת צ׳יפ במקסטוק, מקסטוק הופך אותה ל״אני משם״ (או כמו שהתפיסה האדלרינית תגיד, ״אני שייך״).

מה שבעיניי יותר מגניב בסיפור הוא שכנראה שאת אותה צנצנת בדיוק לא הייתי קונה מסתם בנאדם שיושב מחוץ לקניון.

אמבד - מגיע לך מנוי חינם

בגלל שבחודש האחרון אני עמוק בהתעסקות של מפגש ההדמיות שלנו // הייהיי מהעתיד > כשכתבתי את הטקסט לפוסט המפגש עוד לא קרה, היה מדהים איתכם! // יוצא לי לחשוב המון על אריזות, עטיפות, איך אנחנו מגישים דברים החוצה.

ואם נחזור לצמחים ולעקירות, תהיתי לעצמי מתי אנחנו מחליטים שמשהו הוא לא? מתי קורה הפער הפיצי הזה בין ״יאללה״ ל״לא נבחר/ לא מעניין״?

הבנתי שהפיק מגיע דווקא בזיהוי.

כשהצמח פורח והוא נראה כמו משהו *שנעטף טוב הוא גורם לי או לאחרים להשאיר אותו, אם עוד לא נפתרנו ממנו בהתחלה.

*נעטף טוב= שונה ממשהו אחר, לא גנרי מדי, מאופיין איכשהו.

ובהקבלה: כשמשהו נמצא בקונטקסט של עטיפה קל לנו יותר לעכל אותו, אנחנו יודעים למה לצפות כי קיים איזשהו זיהוי.

דוגמא? דוגמא!

נעל מטו גו מביאה איתה ציפיות מסויימות כי אנחנו מזהים את האופי של המותג, הערכים שלו שמתמצים ב״כמות יותר מאיכות״ (מה שמסביר למה ״אין דבר כזה יותר מדי נעליים״ הוא סלוגן בול למותג) למרות שלכאורה כולנו יודעים שטו גו מחקה מותגים אחרים/ שהיא ״לא המקור״/ שלא אותה יחקו אח״כ.

מתי חיקוי נבחר או לא? מתי אנחנו כן מעריכים גם את מה שלא מקורי בעצם? // ללא יסוד, אמבד אורפז ימין, 2023
מבט עמוק יותר על ה״כמעט כמו ההוא״ // ללא יסוד, צילום עצמי, 2023

וגם זה מגניב אותי, כי מסתבר שיש בתוכנו מקום לבחור לא מתוך חוסר ברירה גם ב״זה לא מקורי״, כל עוד יש עטיפת קונטקסט אחרת ולא ״זה רק חיקוי״.

חיקויים שהם נטו חיקויים אנחנו נוטים לשנוא, או לקנות דיופ ממש טוב כדי לשקר לעצמנו (אם רצינו את האמיתי).

אגב, יומיים אחרי שכתבתי את הפוסט שחר חסון העלה קטע עם חלק על ה״לשקר לעצמנו״, מ3:07 עד 4:12. משעשע לראות את התמונה מבחוץ.

לא מקורי Vs ״כן, אבל…״

בשביל שנעריך משהו ב״לא הוא המציא״ צריך לבוא קונטקסט של עטיפה אחרת, עוד איזה ערך מוסף אחר שיחפה על ה״לא מקורי״. כמו ״לא מקורי- אבל כן מביא xyz״.

ולא, לא איכותי אבל כן זול= עדיין לא מספיק להיבחר.

חסר התבלין שעושה את המוסף, למרות שקשה לנו לתפוס את עצמנו בשטח ככלכך לא רציונלים, אנחנו אנושיים ופועלים אינסטנקטיבית לא רק מהאיזור הרציונלי.

ההוא עם הצנצנת ברחוב לעומת ״כאן קונים בכיף״ של מקסטוק, זוכרים?

כדי שעשב שוטה ישאר בין עציצים שבוחרים לגדל צריך להיות בו משהו שמשייך אותנו אליו, אולי פרח שגונב את העין, אולי סיפור שנבנה סביבו ותפס איזו פינה בלב.

בסופו של יום, בתחילתו של קונטקסט, 2 מהם לא עקרתי.


לקבל ביקורת גרפית מקצועית,
לדבר על כסף בלי להתחבא,
ללמוד לחיות לצד הקריירה
ייעוץ מקצועי למעצבים
+ אחד על אחד +

״לא מאמינה לך כמה
תובנות קיבלתי מסשן ראשון,
יש לי מלא במה להתעסק עכשיו!״

מה מפריע לך להתקדם? ייעוץ מקצועי למעצבים, אמבד


עוד לא הטרלתי שיר סיום בפוסט, אבל ״המקור בלי שום קשר לציפור״, נו חזק ממני (:

10 תגובות בנושא “איפשהו בין המקורי לחיקוי.”

    1. היי שון, הפוסט מתעסק בשאלה ״מה הופך משהו לחיקוי״ במובן שאנחנו לא מעריכים, ומתי חיקוי הוא אופציה שאנחנו כן רוצים לבחור בה > למרות שהיא לא ״המקור״.
      מסתבר שיש מותגים שלמים שהם ״לא המקורי״ (אף אחד לא יחקה אותם), ועדיין יש בהם איזה ערך שהם מוסיפים מעצמם (הדגמתי על טוגו ומקסטוק בעיקר), משהו שהופך אותם לראויים ולנבחרים.

  1. זה כ"כ נכון!
    מדהים.
    מזכיר לי את הפתק שהיה תלוי על השמשה האחורית של מכונית ישנה:
    סוג ב'
    אבל לפניך!
    לא תמיד המקור / סוג א' הוא הערך הנבחר!
    רק כשאני מודעת שיש כאן ערך אחר.

    1. וגם הסוג ב׳ שהיה שם היה שייך לאיזה מותג מסתבר.
      זה נשמע טריוויאלי אבל כשקלטתי שאין דבר כזה רכב לא ממותג, ז״א משום מפעל לא יוצאת מכונית ללא סמל… נפלה לי תובנה ענקית לפוסט הזה…

      תודה שכתבת שרי! פידבק עושה לי שמח כי ככה אני רואה מה הרגישו בצד השני (:

  2. אמיתי כ"כ, איזה תובנה…!!!!! התחברתי,
    והתמונות שלך משהו!!!
    קל להתמכר לאתר שלך:)

    1. תודה שעצרת כדי לכתוב ריקי (: שמחה שנהנת מהכתיבה ומהצילומים, נותן לי כוח להשקיע עוד 3>
      התמכרות נעימה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *